LaVern Baker


Η 'Little Miss Sharecropper' ή αλλιώς LaVern Baker

Μία πολυτάλαντη τραγουδίστρια και από τις κορυφαίες φωνές των ’50s, η LaVern Baker -παρά τις όποιες δυσκολίες- κατάφερε να γράψει με χρυσά γράμματα το όνομά της στην pop μουσική των Η.Π.Α και να ανοίξει το δρόμο για τις επερχόμενες καλλιτέχνιδες του rock and roll. Ακολουθώντας την παράδοση των Ma Rainey και Bessie Smith, πήγε ένα βήμα παραπέρα αφού το ύφος της χαρακτηρίστηκε από την ευκολία της να αναμιγνύει τα blues, gospel, jazz και R&B για να καταλήξει φυσικά στο rock and roll. Σε μία εποχή όπου το jazz τραγούδι άρχισε να αποκτά ένα βαθύτερο, πιο προσγειωμένο και συναισθηματικό ύφος, γνωστό και ως rhythm & blues, η Baker αποδείχθηκε ως μία από τις σημαντικότερες εκπροσώπους του είδους που οδήγησαν προς αυτή την κατεύθυνση. Ως πρωτοπόρος και μάλιστα επιτυχημένη τραγουδίστρια του R&B, η Baker ταλαιπωρήθηκε από τις φυλετικές διακρίσεις της ευρύτερης αμερικανικής κουλτούρας. Λόγω του εμπάργκο των mainstream λευκών pop ραδιοφωνικών σταθμών προς τη μουσική των μαύρων ή αλλιώς των “»race records»”, καλλιτέχνες όπως η Baker και ο Little Richard δεν είχαν τη δέουσα προβολή και υψηλή θέση στο airplay τους.

Γεννήθηκε ως Delores Williams 11 Νοεμβρίου το 1929 στο Chicago. Η μουσική ήταν στο αίμα της, αφού θεία της ήταν η τραγουδίστρια των blues Memphis Minnie. Φυσικό ήταν αμέσως μόλις η μικρή Baker ξεκίνησε να μιλάει, να αρχίσει να τραγουδάει στα σοκάκια ου Chicago παρέα με τους φίλους της από τη γειτονιά. Η κατάληξη ήταν να τραγουδάει gospel (πού αλλού;) στη χορωδία της εκκλησίας σε ηλικία μόλις 12 ετών, το 1941. Στα 17 της δούλευε ήδη στα τοπικά clubs ως επαγγελματίας τραγουδίστρια με το όνομα «Little Miss Sharecropper». Εκείνη την περίοδο και με αυτό το ψευδώνυμο ηχογράφησε και κάποια δισκάκια blues στη RCA, τα οποία όμως πήγαν άπατα.

Αν και τα blues ήταν το φόρτε της, τα τραγούδια που ερμήνευε στα clubs ήταν κυρίως από την pop μουσική. Σε μία από τις εμφανίσεις της στο Flame Show Bar του Detroit, η Baker γνώρισε τον Al Green, ο οποίος και έγινε ο manager της και ήταν υπεύθυνος για τις πρώτες της ηχογραφήσεις στην Columbia Records το 1951, αυτή τη φορά με το όνομα «Bea Baker». Ακολούθησαν πάλι μία σειρά από αδιάφορες ηχογραφήσεις, μία με το Maurice King στην Okeh Records, μία για τη National Records την ίδια πάλι χρονιά, με το γνωστό ψευδώνυμο «Little Miss Sharecropper» και ένα ακόμη ντουέτο με τον Todd Rhodes στην King Records, όλες το 1951. Η επιτυχία θα έβρισκε την Baker, όταν αυτή βρήκε το δρόμο προς την Atlantic Records.

Όταν ηχογράφησε το 1953 το ντεμπούτο της για την Atlantic το «Soul on Fire», ήταν ήδη μία πεπειραμένη καλλιτέχνιδα. Άλλαξε και πάλι το όνομά της, κατασταλάζοντας τελικά στο LaVern Baker. Το δεύτερο της single, «Tweedlee Dee», ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακό, κάνοντας το πρώτο Top 20 pop hit για λογαριασμό της Atlantic και καθιερώνοντας την ως την πρώτη τραγουδίστρια της Atlantic που τα κατάφερε ταυτόχρονα σε R&B και pop charts. Αλλά η επιτυχία της Baker έφερε και το θέμα των φυλετικών διακρίσεων στο προσκήνιο. Για εκείνη την εποχή δεν ήταν εύκολο το λευκό κατεστημένο να καταπιεί τις επιτυχίες μαύρων σε οποιοδήποτε επίπεδο με αποτέλεσμα να βάλουν την pop τραγουδίστρια Georgia Gibbs να ‘εκτελέσει΄κυριολεκτικά και μεταφορικά μία νέα εκδοχή του «Tweedlee Dee» για τη Mercury Records, η οποία και έφτασε στο Νο2 των pop charts. Η Baker δεν το έβαλε κάτω και της έκανε μήνυση, εξαγριωμένη από την αδικία, αλλά τελικά έχασε. Παρ’ όλ’ αυτά επέμεινε και το σερί επιτυχιών της συνεχίστηκε με τα παιχνιδιάρικα και πρωτοποριακά τραγούδια όπως «Bop Ting-a-Ling», «Fee Fi Fo Fum» και «Play it Fair», το οποίο και έφτασε στο Νο2 των R&B charts.

H Baker δεν είχε γίνει μόνο ένα νέο rock είδωλο, αλλά κέρδιζε και πάρα πολλά λεφτά με τις ζωντανές εμφανίσεις της. Τον Ιανουάριο του 1957, λίγο πριν φύγει για την περιοδεία της στην Αυστραλία, η Baker φρόντισε να στείλει ένα γράμμα στην ανταγωνίστριά της Gibbs. «Επειδή φεύγω για την Αυστραλία με τους Bill Haley, Big Joe Turner, the Platters, και τον Freddy Bell and the Bellboys, είπα να σου αφήσω τους όρους της ταξιδιωτικής μου ασφάλειας. Θεώρησα ότι αφού θα λείπω μακριά για καιρό και δε θα βρεις κάτι δικό μου για να αντιγράψεις, καλό είναι να κρατήσεις τουλάχιστον αυτό από ‘μενα», της έγραφε η Baker.

Η γεμάτη χάρη εμφάνιση της Baker τη βοήθησε να περάσει και στη μεγάλη και τη μικρή οθόνη το 1955. Εμφανίστηκε στο R&B μέρος της δημοφιλούς τηλεοπτικής εκπομπής του Ed Sullivan και ερμήνευσε στο Rock, Rock, Rock and Mr. Rock & Roll του Alan Freed. Το 1956, ο παραγωγός και ιδρυτής της Atlantic Records, Ahmet Ertegun, βρήκε ακόμη καλύτερο υλικό για να ηχογραφήσει η Baker, με αποτέλεσμα το πασίγνωστο «Jim Dandy», το οποίο και σκαρφάλωσε στην κορυφή των R&B charts το 1957 και έφτασε μέχρι το Νο17 στα λευκοκρατούμενα [sic] pop charts. Η Baker επηρέασε σύγχρονους καλλιτέχνες όπως την Bonnie Raitt. Η Raitt, μάλιστα, είπε στο Steve Jones της USA Today ότι, «Το ’Jim Dandy’ ήταν ένα από τα καλύτερα δισκάκια που είχα ακούσει μικρή».

Υπήρχε και συνέχεια του»Jim Dandy» με τα «Jim Dandy Got Married» και «Humpty Dumpty Heart», αλλά η μπαλάντα της Baker το 1959 «I Cried a Tear» με τον King Curtis στο σαξόφωνο, έγινε η μεγαλύτερη pop επιτυχία της, φτάνοντας το Νο6 στα αντίστοιχα charts και Νο2 στα R&B. Η Baker συνέχισε να ανεβαίνει στα charts και στις αρχές των ’60’s με τα  singles «Saved», «See See Rider», «Bumble Bee» και «Shake a Hand». Πριν αφήσει την Atlantic για την Brunswick Records το 1965, κυκλοφόρησε ένα album  – φόρο τιμής στην Bessie Smith, το οποίο και έγινε ένα από τα πιο περίφημα δισκάκια της. Στη Brunswick, η πι ο αξιοσημείωτη ηχογράφηση ήταν το ντουέτο της με τον Jackie Wilson, «Think Twice», αλλά ούτως ή άλλως ήταν η εποχή που η καριέρα της έπαιρνε την κατιούσα.

Προς τα τέλη των ’60s η Baker διέσχισε τους ωκεανούς για να διασκεδάσει τα αμερικανικά στρατά στο Vietnam, αλλά το 1969 έπαθε πνευμονία και κατευθύνθηκε προς Φιλιππίνες για να νοσηλευθεί. Η σύντομη επίσκεψή της κατέληξε να διαρκέσει δύο δεκαετίες, κατά την οποία μεγάλωσε αρκετά παιδιά και εργάστηκε ως διασκεδάστρια των πεζοναυτών και μετά ως διευθύντρια σε ένα nightclub σε στρατιωτική βάση στο Subic Bay. Το 1989 επέστρεψε στις Η.Π.Α για να εμφανισθεί στην εκδήλωση για την 40η επέτειο της Atlantic Records. Η καριέρα της αναζωπυρώθηκε όταν ανέλαβε το ρόλο της παλιάς συνεργάτιδάς της Ruth Brown στο θεατρικό του Broadway ‘Black and Blue’ και ηχογράφησε το «Slow Rolling Mama» για το soundtrack της ταινίας ‘Dick Tracy’. Το 1990 θα βραβευθεί από το Rhythm & Blues Foundation για την προσφορά της στη μουσική και την ίδια χρονιά θα ενταχθεί και στο πάνθεον του Rock and Roll Hall of Fame.

Παρά τη σωματική ταλαιπωρία της στα τελευταία της, το πείσμα και η αποφασιστικότητά της ήταν δύο χαρακτηριστικά της και αυτό φάνηκε όταν ακόμη και όταν καθηλώθηκε σε αναπηρική καρέκλα συνέχισε να τραγουδάει. Μετά από μία λαμπρή καριέρα που αναβίωσε κατά τα ’90s, η Baker πέθανε στις 10 Μαρτίου το 1997 στη Νέα Υόρκη.

Πηγές:

Gaar, Gillian G., She’s a Rebel, Seal Press, 1990.
Romanowski, Patricia, editor, The New Rolling Stone Encyclopedia of Rock & Roll, Rolling Stone Press, 1995.
Warner, Jay, Billboard’s American Rock ‘n’ Roll in Review, Schirmer Books, 1997.

Online
«LaVern Baker,» All-Music Guide (January 29, 1999).
«LaVern Baker,» The Rock and Roll Hall of Fame, (January 29, 1999).
«Remembering LaVern Baker, a strong-willed R&B original,» USA Today, http://www.usatoday.com (March 12, 1997).

Δισκογραφία

Hit Records

Year Single Chart positions
U.S. U.S.
R&B
1955 «Tweedlee Dee» 14 4
«Bop-Ting-a-Ling» 3
«That’s All I Need» 6
«Play It Fair» 2
1956 «My Happiness Forever» 13
«Get Up Get Up» 15
«Still» 97 4
«I Can’t Love You Enough» 22 7
«Jim Dandy» 17 1
«Tra La La» 94 flip
1957 «Jim Dandy Got Married» 76 7
«Humpty Dumpty Heart» 71
1958 «It’s So Fine» 24
«I Cried a Tear» 6 2
1959 «I Waited Too Long» 33 5
«So High So Low» 52 12
«If You Love Me» 79
«Tiny Tim» 63 18
1960 «Shake a Hand» 13
«Wheel of Fortune» 83
«Shadows of Love» 83
«Bumble Bee» 46
1961 «You’re the Boss»(with Jimmy Ricks) 81
«I’ll Never Be Free»(with Jimmy Ricks) 103
«Saved» 37 17
1962 «See See Rider» 34 9
1964 «You Better Find Yourself Another Fool» 128
1965 «Fly Me To the Moon» 84 31
1966 «Think Twice»(with Jackie Wilson) 93 37
«Please Don’t Hurt Me»(with Jackie Wilson) 128
«Batman To the Rescue» 135

Selected discography

Lavern Baker, Atlantic, 1953.
Her Greatest Hits, Atlantic, 1953.
Lavern, Atlantic, 1956.
Sings Bessie Smith, Atlantic, 1958.
Blues Ballads, Atlantic, 1959.
Precious Memories, Atlantic, 1959.
Saved, Atlantic, 1959.
See See Rider, Atlantic, 1963.
The Best of Lavern Baker, JCI, 1963.
Let Me Belong to You, Brunswick, 1970.
Real Gone Gal, Charly, 1984.
La Vern Baker Live in Hollywood ‘91, Rhino, 1991.
Soul on Fire: The Best of Lavern Baker, Rhino, 1991
Woke Up This Mornin’, DRG, 1992.
Blues Side of Rock ‘n’ Roll, Star Club, 1993.
Lavern/Lavern Baker, Collectables, 1998.
See See Rider/Blues Ballads, Collectables, 1998.

2 σχόλια στο LaVern Baker

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s