Big Joe Turner


Ο “Boss of the Blues”, Big Joe Turner

Ήταν από τους πρώτους που ανέμιξε το R&B με το boogie-woogie, για να έχει ως αποτέλεσμα τα jump blues – το είδος που προμήνυε τη γέννηση του rock and roll. Πολλοί καταξιωμένοι μουσικοί υποστηρίζουν ότι αν δεν υπήρχε αυτός δε θα υπήρχε το rock and roll. Η αυθεντική εκτέλεση του “Shake, Rattle and Roll”, ηχογραφήθηκε για την Atlantic Records το 1954, παραμένει ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της επανάστασης του rock and roll. Η μακροχρόνια καριέρα του πέρασε από τις σημαντικότερες εξελίξεις της pop μουσικής του προηγούμενου αιώνα, αφού ξεκίνησε με τις big bands της εποχής του Swing μέχρι το boogie-woogie, τα rhythm & blues και το rock and roll. Πρόκειται για τον  “Boss of the Blues” ή αλλιώς το βροντόφωνο Big Joe Turner.

Ο Turner ήταν ένας μεγαλόσωμος άντρας με μία βραχνή και δυνατή φωνή, που ξεπερνούσε σε ένταση ακόμη και μία μεγάλη ορχήστρα χωρίς ενίσχυση ήχου αλλά και χωρίς να χάνει τον έλεγχο και την καθαρότητά της. Γεννήθηκε στο Kansas City όπου και ξεκίνησε την καριέρα του ως μπάρμαν και τραγουδιστής. Εκείνη την εποχή το Kansas City αποτελούσε το κέντρο της  jazz και των blues με αμέτρητα αξιόλογα clubs που το έφταναν μέχρι πρωίας. Σε νεαρή ηλικία δούλεψε σε αρκετά από αυτά – μεταξύ αυτ’ων και the Backbiter’s Club και the Sunset Café – ως πορτιέρης, μπάρμαν και τραγουδιστής. Εκεί κόλλησε με τον πιανίστα Pete Johnson (του όνομά του αναφέρεται στα  “Roll ‘Em Pete” και “Johnson & Turner Blues»). Ο Turner τραγούδησε επίσης και με τις μεγάλες ορχήστρες του Count Basie και Benny Moten όταν επισκέπτονταν την πόλη του.

Αυτοί οι δύο καλλιτέχνες βοήθησαν να γίνουν δημοφιλή τα boogie-woogie και τα  jump blues τέλη των ’30s, αρχές των ’40s.  “Όταν ήμουν νέος όλοι τραγουδούσαν τα αργά blues και θέλησα να τα ερμηνεύσω με πιο γρήγορο ρυθμό”, είχε πει ο Turner στον James Austin της Rhino. Τα πλήθη παρότρυναν τον Johnson να παίξει boogie, φωνάζοντάς του “Roll ‘em, Pete!” Make ‘em jump!”. Κάπως έτσι το ντουέτο κατάφερε να κάνει τα κάνει μόδα όχι μόνο στα nightclubs εντός και εκτός του Kansas City. Τα τραγούδια του Turner ήταν συνήθως πονηρά και χρησιμοποιούσε αργκό λέξεις και σεξουαλικά υπονοούμενα με τέτοιο τρόπο που έκανε τον κόσμο να απολαμβάνει και να διασκεδάζει.

Τέλη των ’30s πήγαν στη Νέα Υόρκη και η εμφάνισή τους στο φεστιβάλ “Spirituals to Swing” το Δεκέμβριο του 1938 αποδείχθηκε το σημείο καμπής. Ο Turner τραγούδησε ως συνήθως χωρίς  μικρόφωνο και η βροντερή φωνή του έφτασε με χαρακτηριστική ευκολία μέχρι την πιο μακρινή γωνία της κατάμεστης αίθουσας. Στη Νέα Υόρκη οι Turner και Johnson έγιναν μόνιμοι στο Cafe Society nightclub και υπέγραψαν συμβόλαιο με τηVocalion Records, όπου και ηχογράφησαν τις πρώτες εκδοχές των “Roll ‘Em Pete” και “Cherry Red”.

Στη δεκαετία των ’40s ο Turner διοχετεύει τη δημιουργικότητά του σε διάφορες δισκογραφικές όπως τις Decca, National και Aladdin. Συνεργάστηκε με τον Johnson, αλλά και με αρκετούς άλλους σημαντικούς πιανίστες όπως τους Albert Ammons Willie “the Lion” Smith και Meade Lux Lewis . Το 1946, έκανε την πρώτη του R&B επιτυχία του με το“My Gal’s a Jockey” που κυκλοφόρησε με την εταιρεία National του Herb Abramson. Ο Abramson θα συνεργαζόταν δύο χρόνια αργότερα με τον Ahmet Ertegun, για να ιδρύσουν την περίφημη Atlantic Records, το 1948.  Ωστόσο ο Turner ανέβηκε για μία ακόμη φορά τα charts το 1950 με το Still in the Dark, από την εταιρεία Freedom με έδρα το Houston.

Το 1951 ο Ertegun έφερε τον Turner στην Atlantic Records, όπου και ηχογράφησε μία σειρά από rhythm and blues και πρώιμα rock and roll–και πλέον διαχρονικά – κομμάτια κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας. Μεταξύ αυτών ήταν και τα “Chains of Love” , “Sweet Sixteen” , “Honey Hush” , Shake, Rattle and Roll” , “Flip Flop and Fly” και “Corrine Corinna”. Τα Shake, Rattle and RollκαιHoney Hush έγιναν τεράστιες επιτυχίες, ανεβαίνοντας στην κορυφή των R&B charts για τρεις και οκτώ εβδομάδες αντίστοιχα. Ο μεγαλόσωμος Turner ήταν ένας αξιόπιστος rock and roll αστέρας, κυκλοφορώντας τραγούδια όπως το Teenage Letter για το νεαρό κοινό και προωθώντας το εφηβικό σκίρτημα του Shake, Rattle and Roll. Κανένας άλλος καλλιτέχνης δεν ισορρόπησε τόσο γερά ανάμεσα στο rock and roll και στα rhythm and blues με ανάλογο κύρος όπως του Turner. Εκμεταλλεύτηκε τη φήμη του πρωτοπόρου, για να πηγαινοέρχεται με ευκολία ανάμεσα στους δύο κόσμους, μοιραζόμενος τη μουσική σκηνή με το Fats Domino, the Clovers, τον Bo Diddley και με διάφορους άλλους καλλιτέχνες στις σχεδιασμένες από τον Alan Freed, περιοδείες.

Αλλά οι μουσικές του ρίζες  ήταν αρκετά βαθιές για να τον περιορίσουν στην άστατη και ευμετάβλητη εφηβική αγορά. Η καθοριστική δουλειά του Turner στην Atlantic ήρθε το 1956 και ο τίτλος της τα έλεγε όλα: The Boss of the Blues: Joe Turner Sings Kansas City Jazz. Κατα τη διάρκεια των ‘60s, μετά το πέρασμα του πρώτο κύματος του rock and roll, ο Turner επέστρεψε στα blues και το boogie-woogie. Μετακόμισε στο Los Angeles, όπου και ηχογράφησε δίσκους με θρύλους της jazz όπως τους Dizzy Gillespie, Count Basie και Roy Eldridge και οι οποίοι έτυχαν θετικής αποδοχής. Παράλληλα διηύθυνε μία ορχήστρα νεαρών που κατέληξε στο συγκρότημα Blasters.

Το album του 1983 Blues Train’, έγινε το διαμάντι του τέλους της καριέρας του. Έχοντας επιβιώσει όλα αυτά τα χρόνια μέχρι που ο ήχος τους να καταξιωθεί ως διαχρονικός και κλασικός, ο Big Joe Turner συνέχισε να ηχογραφεί και να εμφανίζεται σε συναυλίες μέχρι και το θάνατό του το 1985.

Πηγή: Rock and Roll Hall of Fame

Δισκογραφία: Wikipedia

Most famous recordings

  • «Roll ‘Em Pete» (1938) (available in many versions over the years. Used for the million-dollar first scene in Spike Lee‘s film, Malcolm X)
  • «Chains Of Love» (1951)  (this was Turner’s first million seller. The song was written by ‘Nugetre‘ (words) and Van «Piano Man» Walls (music), and the disc reached the million sales mark by 1954)
  • «Honey Hush» (1953)  (Turner’s second million-seller through the years, written by Turner it was credited to Lou Willie Turner)
  • «Shake, Rattle and Roll» (1954)
  • «Flip Flop And Fly» (1955)  (has sold a million through the years. The song was written by Charles Calhoun and Turner, although credited to the latter’s wife, Lou Willie Turner)
  • «Cherry Red» (1956)
  • «Corrine, Corrina» (1956)  (his fourth million seller; with adaption by J. Mayo WilliamsMitchell Parish and Bo Chatmon in 1932. This disc reached #41, and spent 10 weeks in the Billboard record chart)
  • «Wee Baby Blues» (1956) (a song Turner had been singing since his Kingfish Club days)
  • «Love Roller Coaster» (1956), with new lyrics to the Kansas City classic, «Morning Glory».
  • «Midnight Special» (1957)

Tracks marked as  were million selling discs.

Select discography

  • The Boss of the Blues (1956)
  • Big Joe Rides Again (1959)
  • Bosses of the Blues, Vol. 1 (1969)
  • Texas Style (1971)
  • Flip, Flop & Fly (1972)
  • Life Ain’t Easy (1974)
  • The Trumpet Kings Meet Joe Turner (1974)

3 σχόλια στο Big Joe Turner

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s