Louis Jordan


Ο πατέρας του Rhythm and Blues, Louis Jordan

Είναι “ο Πατέρας του Rhythm and Blues” και “ο Παππούς του Rock and Roll”. Τη δεκαετία των ’40s, ο διευθυντής ορχήστρας Louis Jordan εφηύρε ένα άγριο – και εξαιρετικά δημοφιλές – αμάλγαμα της jazz και των blues. Οι κεφάτοι ανακατεμένοι ρυθμοί του τραγουδιστή και σαξοφωνίστα Jordan και της ορχήστρας του Tympany Five ονομάστηκαν jump blues ή “jumpin’ jive”, οι προάγγελοι δηλαδή του rhythm and blues και του rock and roll. Για την ακρίβεια, η μεγάλη του επιτυχία “Saturday Night Fish Fry” θεωρείται από πολλούς ως η πρώτη rock and roll ηχογράφηση, αφού περιέχει πολλά βασικά στοιχεία του είδους: παραμορφωμένο ήχο ηλεκτρικής κιθάρας, μία πρώτη χρήση της λέξης rocking, στίχους κομμένους και ραμμένους για διασκέδαση και party και φυσικά γρήγορη, χορευτική και ρυθμική μουσική. Ομοίως τα “Look Out” και “Saturday Night Fish Fry” – κυκλοφορίες του 1947 και 1949 αντίστοιχα – διαθέτουν τα πρώτα στοιχεία της rap μουσικής, λόγω της γρήγορης, σχεδόν χωρίς ανάσα, αφήγησης.

Ο Jordan ήταν γόνος μουσικής οικογένειας. Ο πατέρας του τον δίδαξε μουσική όντας και ο ίδιος μαέστρος της ορχήστρας Rabbit Foot Minstrels, στο Arkansas. Αφού τελείωσε τις σπουδές πάνω στη μουσική στο Arkansas Baptist College, ο Jordan μετακόμισε με την οικογένειά του στη Philadelphia και μετά πήρε μόνος του το δρόμο για τη Νέα Υόρκη. Ξεκίνησε την καριέρα του ως σαξοφωνίστας σε ορχήστρες jazz και swing με μαέστρους όπως τον Chick Webb και άλλους. Έφυγε από την ορχήστρα το 1938, για να δημιουργήσει το δικό του group με εξειδίκευση στα jump blues, με το παλαβιάρικο πνεύμα και χορευτικό ρυθμό. Αυτός ήταν και ο λόγος που ο Jordan ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος των R&B charts καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’40.

Η απήχηση του Jordan πήγαζε κυρίως από τη σπιρτόζα αναβίωση των καλών εποχών, ερμηνευμένη με ένα κεφάτο στυλ, που εκτεινόταν από τη hot jazz μέχρι το bluesy boogie. Ο Jordan ήταν από τους πρώτους που δημιούργησαν την αργκό του πρώιμου rock and roll και επηρέασε άμεσα το ελεύθερο και ανεξάρτητο πνεύμα της μουσικής.

Άσκησε τεράστια επιρροή στον Bill Haley που ήταν στην δισκογραφική εταιρεία, την Decca, o Ray Charles αναγνώρισε το χρέος προς τον Jordan, φέρνοντάς τον στην ίδια δισκογραφική που ήταν και αυτός κατά τη διάρκεια των ’60s και πολλοί από τους μεγάλους καλλιτέχνες του rock and roll τους οποίους ο Jordan επηρέασε βαθιά ήταν ο Little Richard (ο οποίος και υιοθέτησε το “Keep a-Knockin’” από το ρεπερτόριο του Jordan), Roy Brown και Wynonie Harris. Ένας ακόμη πραγματικός πρωτοπόρος του rock and roll, ο Chuck Berry αναγνώρισε την αξία του Jordan με την εξής πολύ απλή δήλωση: “Ταυτίζομαι με το Louis Jordan, όσο με κανέναν άλλο καλλιτέχνη”.

O Louis Jordan and His Tympany Five εισέβαλαν με 54 singles στα R&B charts τη δεκαετία του ’40, συμπεριλαμβανομένου 18 τραγουδιών που πήγαν στην κορυφή. Οι πιο μεγάλες και γνωστές επιτυχίες τους ήταν τα “Choo Choo Ch’Boogie” (Νο1, 18 εβδομάδες), “Ain’t Nobody Here But Us Chickens” (Νο1, 17 εβδομάδες), “Boogie Woogie Blue Plate” (Νο1, 14 εβδομάδες), “Saturday Night Fish Fry” (Νο1, 12 εβδομάδες), “Buzz Me” (Νο1, 9 εβδομάδες), “Caldonia” (Νο1, 7 εβδομάδες), “Jack, You’re Dead” (Νο1, 7 εβδομάδες), “Blue Light Boogie” (Νο1, 7 εβδομάδες) και “G.I. Jive” (Νο1, 6 εβδομάδες). Από το 1943 έως το 1950, ο Jordan είχε βολευτεί στην κορυφή των charts για συνολικά 113 εβδομάδες – περισσότερο δηλαδή από το ένα τέταρτο των επτά αυτών ετών! Με αυτά και με τα άλλα ανακηρύχθηκε – όχι άδικα – σε “Βασιλιά των Juke Boxes”. Η χρονιά του πάντως ήταν σίγουρα το 1946, όταν δηλαδή δεκαεφτά τραγούδια του πήγαν στις υψηλότερες θέσεις του R&B chart. Η δημοτικότητά του του άνοιξε τις πόρτες και για πρωταγωνιστικούς ρόλους σε αρκετά μιούζικαλς στα τέλη των ’40s, όπως στα Caledonia, Look Out Sister, και Reet, Petite and Gone.

Η τελευταία επιτυχία του Jordan ήρθε το 1951, όταν το “Weak Minded Blues” πήγε στο Top Five. Από ‘κει και ύστερα η επανάσταση του rock and roll, για την οποία είχε ουσιαστικά θέσει τις βάσεις, ουσιαστικά επιτάχυνε την παρακμή του. Η θητεία του στη Decca τελείωσε το 1954 και από τότε και μετά ηχογραφεί σε διάφορες εταιρείες, όπως τις Aladdin και Mercury, χωρίς όμως να επαναλαμβάνει την επιτυχημένη καριέρα του παρελθόντος, παρόλο που ήταν ακμαιότατος και πολύ καλός στις ζωντανές εμφανίσεις. Η ηχογράφηση στη Mercury Records, με παραγωγό τον Quincy Jones, είχε ως αποτέλεσμα το καλύτερο album του Jordan για τη δεκαετία των ’50s, με τίτλο Somebody Up There Digs Me! (1956) και ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε το πιο jazz album, Man, We’re Wailin’!. Παρά τις επιτυχίες του μακρινού παρελθόντος στην Ευρώπη παρέμεινε σεβαστός και δημοφιλής. Πολύ αργότερα θα εξέφραζε την πικρία του για τις κακοτυχίες στην καριέρα του, που οφείλονταν στην εξέλιξη του rock and roll. Ο Jordan ηχογράφησε για τελευταία φορά το 1972 και πέθανε από καρδιακή προσβολή το Φεβρουάριο του 1975.

Η επανεμφάνιση του Louis Jordan συνέβη μετά το θάνατό του, το 1992, όταν ανέβηκε το μιούζικαλ με τίτλο Five Guys Named Moe, βασισμένο στη ζωή και τη μουσική του και έγινε μεγάλη επιτυχία του Broadway.

Πηγή: Rock and Roll Hall of Fame

Επίσημο Website: http://www.louisjordan.com/

Δισκογραφία: Wikipedia

Hit singles

Release date Title Chart positions Additional notes
US R&B/Race Charts US Charts US Country
1942 «I’m Gonna Leave You on the Outskirts of Town» 3
1942 «What’s the Use of Getting Sober (When You Gonna Get Drunk Again)» 1
1943 «The Chicks I Pick Are Slender and Tender and Tall» 10
1943 «Five Guys Named Moe» 3
1943 «That’ll Just ‘Bout Knock Me Out» 8
1943 «Ration Blues« 1 11 1 First «crossover» hit
1944 «Deacon Jones» 7
1944 «G.I. Jive« 1 1
1944 «Is You Is or Is You Ain’t My Baby« 3 2 1
1945 «Mop! Mop!« 1
1945 «You Can’t Get That No More» 2 11
1945 «Caldonia« 1 6 Retitled «Caldonia Boogie» for national chart
1945 «Somebody Done Changed the Lock on My Door» 3
1945 «My Baby Said Yes» 14 Duet with Bing Crosby
1946 «Buzz Me« 1 9
1946 «Don’t Worry ‘Bout That Mule« 1
1946 «Salt Pork, West Virginia» 2
1946 «Reconversion Blues» 2
1946 «Beware (Brother, Beware)» 2 20
1946 «Don’t Let the Sun Catch You Cryin'» 3
1946 «Stone Cold Dead in the Market (He Had It Coming)« 1 7 Duet with Ella Fitzgerald
1946 «Petootie Pie» 3 Duet with Ella Fitzgerald
1946 «Choo Choo Ch’Boogie« 1 7
1946 «That Chick’s Too Young to Fry» 3
1946 «Ain’t That Just Like a Woman (They’ll Do It Every Time)« 1 17
1946 «Ain’t Nobody Here But Us Chickens« 1 6
1946 «Let The Good Times Roll« 2
1947 «Texas and Pacific« 1 20
1947 «I Like ‘Em Fat Like That» 5
1947 «Open the Door, Richard 2 6
1947 «Jack, You’re Dead« 1 21
1947 «I Know What You’re Puttin’ Down» 3
1947 «Boogie Woogie Blue Plate» 1 21
1947 «Early in the Mornin'» 3
1947 «Look Out» 5
1948 «Barnyard Boogie» 2
1948 «How Long Must I Wait for You» 9
1948 «Reet, Petite and Gone» 4
1948 «Run Joe« 1 23
1948 «All for the Love of Lil» 13
1948 «Pinetop’s Boogie Woogie» 14
1948 «Don’t Burn the Candle at Both Ends» 4
1948 «We Can’t Agree» 14
1948 «Daddy-O» 7 Duet with Martha Davis
1948 «Pettin’ and Pokin'» 5
1949 «Roamin’ Blues» 10
1949 «You Broke Your Promise» 3
1949 «Cole Slaw (Sorghum Switch)» 7
1949 «Every Man to His Own Profession» 10
1949 «Baby, It’s Cold Outside» 6 9 Duet with Ella Fitzgerald
1949 «Beans and Corn Bread« 1
1949 «Saturday Night Fish Fry (Pts. 1 & 2)» 1 21
1950 «School Days» 5
1950 «Blue Light Boogie (Pts. 1 & 2)» 1
1950 «I’ll Never Be Free» 7 Duet with Ella Fitzgerald
1950 «Tamburitza Boogie» 10
1951 «Lemonade» 5
1951 «Tear Drops from My Eyes» 4
1951 «Weak Minded Blues» 5

10 σχόλια στο Louis Jordan

  1. Έξοχη αναφορά, τεκμηριωμένη και υπέρ – αρκετή, για να μπορέσει κανείς να βρει τα πλείστα κίνητρα, προκειμένου να οδηγηθεί εκ του ασφαλούς στον υπέροχο κόσμο του κ. Louis Jordan. Τα συγχαρητήρια μου για την δουλειά σας, που προσφάτως ανακάλυψα. Αν και η ενασχόληση μου με τα blog κοινά περιορίζεται στα κόμικς, ήμουν για πάνω από 14 χρόνια ραδιοφωνικός παραγωγός, ενώ η τζάζ και η σόουλ, βρίσκονται πολύ ψηλά στην μουσική συνείδηση μου και την αντίστοιχη συλλογή με δίσκους βινυλίου.

    Φιλικά

    Γιώργος Κοσκινάς

    1. Είναι το πρώτο σχόλιο όχι μόνο από κάποιον που δε γνωρίζω, αλλά και από ένα λάτρη της μουσικής. Αυτό ειλικρινά με χαροποιεί διπλά.
      Συν τοις άλλοις είχα ήδη επισκεφθεί το blog σας λόγω ενός ενδιαφέροντος post για τη μουσική.
      Στόχος είναι να συμπεριλάβω όσους περισσότερους καλλιτέχνες όλων των ειδών της μαύρης μουσικής, συνεπώς οι παρατηρήσεις και τα σχόλιά σας θα είναι πολύτιμα.
      Εύχομαι να μαζευτούμε πολλοί και να γίνει -κάποια στιγμή- μια ωραία ζωντανή κοινότητα ακροατών και ανθρώπων που θέλουν να μυηθούν στο χώρο.
      Και πάλι σας ευχαριστώ.

  2. Έξοχα αγαπητή! Εν αναμονή περισσοτέρων μουσικών αναδρομών και απόηχων λοιπόν. Μέσα σε αυτά όλα, με μεγάλη μου χαρά θα περιμένω και την αναφορά στον Jimmy Smith. Όπου και σε ότι μπορώ να συνεισφέρω, με μεγάλη μου χαρά, καθ` υπόδειξη σας πάντα.

    τα ειλικρινά μου συγχαρητήρια, για ακόμη μια φορά

    ΥΓ
    και για όσες ακόμη χρειαστούν!

    Φιλικά

    Γιώργος Κοσκινάς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s