Stevie Wonder


Το πάλαι ποτέ παιδί-θαύμα, Stevie Wonder

Ήταν αδιαμφισβήτητα το χρυσό παιδί της Motown. Με θητεία τριών δεκαετιών σε αυτή την εταιρεία, αναδείχθηκε σε μουσικό πρότυπο: πρώτον ως το παιδί-φαινόμενο, δεύτερον ως νέος με soulful, ώριμο και πολύπλευρο ταλέντο και τέλος, ως ενήλικας πάντα με τη διάθεση αναζήτησης προκλήσεων και εκπλήρωσης των οραμάτων του. Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Stevie Wonder υπήρξε ένας πραγματικός καλλιτέχνης και πρωτοπόρος, του οποίου η δουλειά ενσωμάτωσε πολλές διαφορετικές επιρροές από τη reggae μέχρι τη jazz. Τη δεκαετία των ‘70s δημιούργησε μουσική που ηχούσε φρέσκια, συνδυάζοντας την τεχνολογία των synthesizers με τους προσωπικούς του funky, διορατικούς σκοπούς. Ως αυθεντικό παιδί της δεκατιάς των ‘60s, η ιδεολογικά φορτισμένη μουσική του Wonder παρέμεινε άρρηκτα συνδεδεμένη με την πνευματικότητα και την ανθρωπιστική προσέγγιση. Όλα αυτά τα χρόνια αγωνίζεται ασταμάτητα υπέρ ευγενών ανθρωπιστικών σκοπών, από το κίνημα κατά του apartheid μέχρι την υπεράσπιση των τυφλών και πνευματικά ασθενών παιδιών.

Εκ γενετής τυφλός, ο Wonder γεννήθηκε ως Steveland Judkins (αργότερα Morris) στο Saginaw του Michigan. Όταν ο μικρούλης Stevie Wonder ήταν τεσσάρων η μητέρα του παράτησε τον πατέρα του και μετακόμισε με τα τρία παιδιά της στο Detroit. Εκεί ξεκίνησε να παίζει διάφορα μουσικά όργανα σε πολύ μικρή ηλικία, μεταξύ των άλλων πιάνο, φυσαρμόνικα, drums και μπάσο. Και φυσικά, όπως κάθε μετέπειτα επιτυχημένος μαύρος μουσικός, έκανε την παιδική του μουσική θητεία στην εκκλησιαστική χορωδία.

Στην κυριολεξία, πάντως, μεγάλωσε τραγουδώντας μέσα στη δισκογραφική εταιρεία Motown, από την ηλικία των 12, αφού μόλις τον έφερε ο Ronnie White των Miracles μπροστά στον Berry Gordy, Jr., ο τελευταίος του προσέφερε την ίδια στιγμή το συμβόλαιο. Από μικρή ηλικία ο Wonder είχε αναπτύξει το ταλέντο του στη φυσαρμόνικα και τα bongos. Έτσι λοιπόν το “Hitsville” της Motown’s μετατράπηκε στο δεύτερο σπιτικό για το Wonder, όπου και γνώρισε στα παρασκήνιά του, τους θρυλικούς μέντορες και δασκάλους τους, τον μπασίστα James Jamerson και τον drummer Benny Benjamin. Αν και τα πρώτα του singles δεν είχαν εμπορική επιτυχία, το πληθωρικό προ-εφηβικό θαύμα του Wonder άρχισε να ξετυλίγεται στις ζωντανές εμφανίσεις του. Γι’ αυτό το λόγο δεν ξαφνιάστηκε κανένας, όταν η πρώτη του επιτυχία, το Fingertips, Part 2”, προέκυψε από ένα αυτοσχέδιο encore, ηχογραφημένο ζωντανά από το Regal Ballroom του Chicago και κυκλοφόρησε από τη Motown τον Αύγουστο του 1963. Τότε ήταν που ο Gordy τον μετονόμασε σε Little Stevie Wonder. Το νεαρό της ηλικίας του και το ταλέντο του ήταν ένας πρωτοποριακός και εμπορικά αξιοποιήσιμος συνδυασμός για τα δεδομένα της εποχής και σε αυτόν ακριβώς βασίστηκαν οι ακόλουθες κυκλοφορίες του. Παράλληλα βέβαια τον προέβαλαν ως τον πιο κατάλληλο κληρονόμο του Ray Charles, όχι μόνο λόγω του παρόμοιου soulful τρόπου ερμηνείας, αλλά και λόγω της κοινής αναπηρίας των δύο καλλιτεχνών.

Ο Wonder έκανε την επόμενη Top Ten επιτυχία του το 1965 με το Uptight (Everythings Alright)”. Από τότε και μετά, η φωνή του βάθυνε, ενώ μετά την περιοδεία του με τους Rolling Stones,το 1964, διευρύνει τους μουσικούς του ορίζοντες με το rock & roll. Το πιο απροσδόκητο πάντως γεγονός ήταν η soul εκδοχή του πλέον κορυφαίου τραγουδιού όλων των εποχών και ύμνου για τα ανθρώπινα δικαιώματαBlowinin the Wind, από το Wonder (#9 pop, #1 R&B). Αυτή η αναπάντεχη εκδοχή του τραγουδιού, που κέρδισε την εύνοια του ίδιου του Bob Dylan, ήταν ένα πρώτο δείγμα της κοινωνικής ευαισθησίας που διέθετε ο Wonder και την οποία θα εμφάνιζε δυναμικά την επόμενη δεκαετία. Μόλις άρχισε να βρίσκει τον καλλιτεχνικό του εαυτό, ο πιο σίγουρος και γεμάτος αυτοπεποίθηση έφηβος Wonder άρχισε να κυκλοφορεί τη μία επιτυχία μετά την άλλη και κλασικά πλέον κομμάτια του είδους, όπως τα I Was Made to Love Her, For Once in My Life, My Cherie Amour και Signed, Sealed, Delivered”. Το τελευταίο μάλιστα ήταν παραγωγή του ίδιου του Wonder, γεγονός που έθεσε τις βάσεις για τα αριστουργηματικά albums, που θα κυκλοφορούσε μέσα στα ‘70s.

Καθώς ανέτειλε η επόμενη δεκαετία, ο Wonder κέρδισε τη σκληρή μάχη με τον αυταρχικό Berry Gordy για να αποκτήσει τον καλλιτεχνικό έλεγχο της δουλειάς του. Το 1971, ήταν μια χρονιά σταθμός για τη Motown. Δύο από τους καλλιτέχνες της ηχογράφησαν τα  Where Im Coming From του Wonder και το Whats Going On, του Marvin Gaye και με αυτόν τον τρόπο έσπασαν το αυστηρό μουσικό καλούπι της εταιρείας, το οποίο συνοδεύτηκε από μεγαλύτερη έμφαση στα albums και σε μία νέα ανακάλυψη  επιτυχημένων και με μεγάλη επιρροή καλλιτέχνες. Το Where Im Coming From – από το οποίο ανέβηκε στο Top Ten το If You Really Love Me – αποδείχθηκε ότι ήταν απλά η προθέρμανση για το τι θα επακολουθούσε. Μεταξύ 1972 και 1976, ο Wonder κάνει ένα σερί επιτυχημένων albums, στα οποία αποκορυφώνεται η καλλιτεχνική του δημιουργία που άλλαξε το σκηνικό της pop μουσικής. Αλλά δε σταματάει εκεί. Προσεγγίζει όλες τις φυλές και ηλικίες με ένα ευφάνταστο μουσικό μίγμα pop, soul και τεχνολογίας. Αυτή η φλογερή, βαθιά και παθιασμένη δουλειά – που κατεύθυνε τα albums του Music of My Mind, Talking Book, Innervisions, FulfillingnessFirst Finale και το διπλό Songs in the Key of Life – σχολίαζε και προβλημάτιζε για κοινωνικά, προσωπικά, θρησκευτικά και φιλοσοφικά ζητήματα, μέσα σε ενιαία μουσικά και εννοιολογικά πλαίσια. Αν και τον ίδιο τον απασχολούσε ο κάθε δίσκος ως ολότητα, ο Stevie Wonder συνέχισε να σκαρφαλώνει τα pop charts με singles από τα εν λόγω projects, πέντε από τα οποία έφτασαν στο Νο1: Superstition,You Are the Sunshine of My Life, You Havent Done Nothin’” (που τα έβαζε με τον τότε πρόεδρο Richard Nixon), I Wish και Sir Duke (αφιερωμένο στον Duke Ellington). Σε μουσικό επίπεδο ο Wonder έφερε, με αυτά τα albums, το synthesizer στο προσκήνιο της σύγχρονης μουσικής, όχι για να χρησιμοποιηθεί για τα εφέ του, αλλά ως ένα καλή τη πίστει μουσικό όργανο που τελικά θα προκαλούσε σε μονομαχία προτεραιότητας την ηλεκτρική κιθάρα.

Η μετέπειτα καλλιτεχνική πορεία του Wonder δεν ήταν ίδιου επιπέδου με αυτή της δεκαετίας των ‘70s, κατά την οποία μας προσέφερε απλοχέρα τις ιδιοφυείς μελωδίες του και τους κοινωνικούς προβληματισμούς του. Παρ’ όλ’ αυτά ο Wonder παραμένει μία ενεργή, αν και με διαλείμματα, δύναμη στα δισκογραφικά και συναυλιακά, μουσικά δρώμενα. Μεταξύ των άλλων, τα ‘80s ηχογράφησε ένα τραγούδι αφιερωμένο στον Bob Marley («Master Blaster [Jammin’]») που έφτασε στο Νο1 και φυσικά τον ύμνο για την κληρονομιά που άφησε ο ανεπανάληπτος Dr. Martin Luther King («Happy Birthday«) και το οποίο αποτέλεσε την αιχμή του δόρατος του κινήματος της μαύρης κοινότητας, στον αγώνα για να καθιερώσει την ημερομηνία γέννησης του μεγάλου μαύρου ηγέτη, σε εθνική εορτή των ΗΠΑ.

Το 1995, ο Wonder κυκλοφόρησε το 25ο album του στη Motown, Conversation Peace. Θα περνούσαν δέκα χρόνια μέχρι να ξανακυκλοφορήσει άλλη δουλειά του, δηλαδή το A Time 2 Love. Η νέα χιλιετία, βρήκε το μουσικό-θαύμα ενταγμένο στο Πάνθεον των μουσικών θρύλων της soul και ως το βασικό εμπνευστή του neo-soul ρεύματος.

Πηγή: Rock and Roll Hall of Fame

Δισκογραφία (Wikipedia)

Top 40 singles

Year Title Chart positions
US
[58]
US R&B US Dance US AC UK
1963 «Fingertips – Pt. 2« 1
1966 «Uptight (Everything’s Alright)« 3 14
«Blowin’ in the Wind« 9 36
«A Place in the Sun« 9 20
1967 «I Was Made to Love Her« 2 5
1968 «For Once in My Life« 2 3
«Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day« 7
1969 «My Cherie Amour« 4 4
«Yester-Me, Yester-You, Yesterday« 7 2
1970 «Never Had A Dream Come True» 5
«Signed, Sealed, Delivered I’m Yours« 3 15
«Heaven Help Us All« 8 29
1971 «We Can Work It Out« 13 27
«If You Really Love Me« 8 20
1972 «Superwoman (Where Were You When I Needed You)« 33
«Superstition« 1 11
1973 «You Are the Sunshine of My Life« 1 3
«Higher Ground« 4 29
«Living for the City« 8 15
1974 «He’s Misstra Know It All» 10
«You Haven’t Done Nothin’»
(with The Jackson 5)
1 30
«Boogie On Reggae Woman« 3 12
1977 «I Wish« 1 5
«Sir Duke« 1 2
«Another Star« 32 29
«As« 36
1979 «Send One Your Love« 4
1980 «Master Blaster (Jammin)« 3 2
«I Ain’t Gonna Stand For It» 10
1981 «Lately« 3
«Happy Birthday« 7 2
«That Girl« 3 39
1982 «Do I Do« 7 10
«Ebony and Ivory» (with Paul McCartney) 1 1
«Ribbon in the Sky« 9
1984 «I Just Called to Say I Love You« 1 1 1 1
1985 «Part-Time Lover« 1 1 1 1 3
«That’s What Friends Are For»
(with Dionne Warwick, Elton John and Gladys Knight)
1
«Love Light In Flight» 17 4 6 10
1986 «Go Home« 10 2 1 1
«Land Of La La» 86 19
«Overjoyed« 24 8 1 17
1987 «Skeletons« 17 1 20
1988 «Get It» (with Michael Jackson) 80 4 37
«My Eyes Don t Cry» 6 12
«You Will Know« 77 1
1989 «With Each Beat Of My Heart» 28
1990 «Keep Our Love Alive» 24
1991 «Fun Day (From «Jungle Fever»)« 6
«Gotta Have You (From «Jungle Fever»)« 92 3
1992 «These Three Words» 7
1995 «For Your Love« 53 11 30 23
2005 «So What The Fuss« 96 34 40 19
«From The Bottom Of My Heart» 25 7
2006 «Shelter in the Rain« 93
2009 «All About the Love Again«

U.S. and UK albums

Year Album Chart positions
US
[59]
US R&B UK
[60]
1963 Recorded Live: The 12 Year Old Genius 1
1970 Where I’m Coming From
1971 Music of My Mind
1972 Talking Book 3 16
1973 Innervisions 4 6
1974 Fulfillingness’ First Finale 1 5
1976 Songs in the Key of Life 1 2
1979 Journey through the Secret Life of Plants 4 7
1980 Hotter than July 2 2
1982 Stevie Wonder’s Original Musiquarium 4 8
1984 The Woman in Red 4 1 2
1985 In Square Circle 5 1 5
1987 Characters 17 1 33
1995 Conversation Peace 17 2 8
1996 Natural Wonder 88
1997 Song Review A Greatest Hits Collection 100 19
2000 At the Close of a Century 100
2002 The Definitive Collection 35 28
2004 Best Of Stevie Wonder: 20th Century Masters Christmas Collection 90
2005 A Time To Love 5 2 24
2007 Number Ones 171 40 23
TBA TBA

3 σχόλια στο Stevie Wonder

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s